15/06/2017
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) va participar, ahir, en la reunió del Grup de Contacte França - Itàlia - Espanya que es va fer a Roma. L’objectiu era analitzar la situació del mercat de fruita de llavors i proposar possibles solucions a la crisi de mercat que es va iniciar amb el vet rus i que s’ha anat intensificant.
Albert Capdevila, responsable de fruita de la FCAC i present a la reunió, explica que “la producció de poma -principalment de la varietat Golden- és molt elevada, factor que s’uneix a un mercat cada vegada més limitat perquè, a més del vet rus, estan sorgint problemes amb l’exportació als països del nord d’Àfrica degut a la crisi econòmica i el proteccionisme polític. El resultat és un mercat col·lapsat, amb poques operacions i amb estocs de poma Golden que, a hores d’ara, són molt superiors als de l’any passat”.
Davant d’aquesta situació, la FCAC ha sol·licitat que s’estableixin línies de suport per a l’arrencada en les explotacions d’arbres vells, que produeixen fruita de menor qualitat, com a mesura per reduir els volums que es posen al mercat. Igualment, caldria una reestructuració del sector facilitant l’arrencada en les explotacions dels productors que passen a situació de jubilació.
Albert Capdevila argumenta que “aquestes mesures, juntament amb les previsions de descens de la producció en els principals països productors per a la pròxima campanya, podrien ajudar a descongestionar un mercat que es troba en situació crítica”.
En concret, es preveu un descens de prop del 50% de la producció de poma a Polònia –principal país productor- en relació amb l’última campanya. A Itàlia, la disminució seria del 20%; a França, del 15%, i a l’Estat espanyol i Catalunya, un 5%. En el conjunt de la Unió Europea, la collita se situaria en 8.966.000 tones de poma, un 30% inferior a la campanya passada.
La reunió d’ahir era preparatòria de la que s’està mantenint avui, també a Itàlia, i en la qual estan participant representants del Ministeri d’Agricultura dels diferents països productors així com Cooperatives Agroalimentàries d’Espanya i altres organitzacions sectorials amb l’objectiu de decidir les polítiques a seguir per fer front a la crisi del sector de la fruita.