Carregant web FCAC

L’evolució de la PAC

29/10/2018
L’evolució de la PAC
L’evolució de la PAC © FCAC

La Comissió Europea ha presentat les línies estratègiques de regulació de la PAC (Política Agrària Comunitària) que s’haurien d’aplicar a partir de 2021. La proposta està basada en els plantejaments actuals, tot i que inclou determinats canvis quant a estructura i instruments.

D’entrada, la Unió Europea estableix una major responsabilitat i subsidiarietat dels estats membres, que hauran de proposar l’aplicació específica de les mesures del primer pilar (ajuts directes i mercats) i del segon (desenvolupament rural) d’acord amb els nous plans estratègics de la PAC, que seran únics a nivell d’Estat membre però poden tenir una aplicació regional de determinats elements.

En paral·lel, existeix el debat sobre el pressupost comunitari per aquest període. El punt de partida són 365.000 M€ a preus corrents, que suposen una retallada del 5% a nivell de la Unió Europea. Per a Espanya, la reducció representaria disminucions del 3,5% en ajuts directes; 15,3% en desenvolupament rural i 1,9% en altres partides.

Novetats post 2020

Els reglaments que regulen la nova PAC preveuen l’actualització dels pagaments directes, mantenint el bàsic, per a joves i els acoblats i contemplant un nou contemplen un ajut voluntari a favor del clima i medi ambient (ecoprograma).

Es durà a terme una redistribució dels ajuts directes contemplant tant la convergència interna (entre explotacions) com externa (entre estats membres), i establint límits màxims als ajuts directes per explotació i un nou pagament redistributiu. Les línies d’ajuda es limitaran als agricultors “genuïns”.

S’incorpora una reivindicació històrica de les cooperatives amb la universalització dels programes operatius per a les organitzacions de productors, que implica gairebé l’extensió del règim de fruites i hortalisses a la resta de sectors.

En general, les exigències mediambientals es veuran reforçades i fins a un 40% del pressupost de la PAC ha de contribuir a l’acció per al clima. També es continua apostant per la innovació i el coneixement, destinant fins a 10.000M€ del programa Horitzó Europa a investigació en alimentació, agricultura, desenvolupament rural i bioeconomia.

Finalment, es redueix el cofinançament europeu en desenvolupament rural però es contempla la possibilitat de transferir el 15% del pressupost entre pilars.

EN PARLA…

 

JOSEP LLUÍS BOSQUE | Cap d'Unitat de Representació FCAC

Ens trobem davant una reforma que no és una revolució, sinó una evolució de l’arquitectura i dels instruments de la PAC actual. No obstant això, hem d’aprofitar el considerable marge que ens ofereix la Comissió Europea en la seva aplicació per ser eficients i, sobretot, eficaços.

No hem de perdre de vista que tot apunta que en el pròxim període pressupostari a nivell europeu hi haurà menys diners per al sector agroalimentari i que ja en l’actual n’hi hagut menys que en l’anterior, en termes reals. Per tant en primer terme hem de demanar a les administracions més pròximes que estiguin a l’alçada i cobreixin aquest forat, si realment es creuen allò de què el sector agroalimentari és estratègic. Però, a més, hem d’esforçar-nos més en gastar millor els recursos que tinguem.

I això passa, segurament, per pensar què volem ser de grans.

I per tant, abans d’escriure què fem, decidir quin model d’explotació és el que volem reforçar, si aquest model ha de ser el mateix arreu del territori, com hem de mantenir l’agricultura en els secans més rigorosos o en les zones amb menys aptitud agronòmica, quins instruments de la PAC poden ser necessaris per als sectors més competitius o si l’agrupació dels productors ha de formar part de l’ADN de qualsevol política agrària o només hi pensem quan hi ha una crisi de mercat...

Tenim la responsabilitat d’afinar la punteria. Si no ho fem, és possible que algú ho faci per nosaltres.

 

Altres notícies
26.07.2024

La FCAC aposta per la Comunitat de Regants del Penedès

26/07/2024

El Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) ha presentat, A Sant Martí Sarroca, l’estudi que apunta la importància...

24.07.2024

La Cooperativa Agrícola del Prat lamenta l'ampliació de la ZEPA del Delta del Llobregat

24/07/2024

La Cooperativa Agrícola del Prat lamenta la notícia de l’ampliació Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) del Delta del Llobregat i...

23.07.2024

La FCAC aconsegueix que s'apliqui el tipus reduït del 23% als resultats extracooperatius

23/07/2024

A l’inici de la campanya d’impost de societats, el servei econòmic i fiscal de la Federació de Cooperatives Agràries (FCAC) va detectar que...

22.07.2024

La sequera manté en situació de risc la producció a zones de vinya, olivera, fruita seca i cereals

22/07/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) ha participat avui a la reunió convocada pel Departament d’Acció Climàtica,...

16.07.2024

Assemblea General de les seccions de crèdit

16/07/2024

L’ASC, SCCL –cooperativa de segon grau que representa les seccions de crèdit de les cooperatives agràries catalanes- ha convocat, a Linyola,...

15.07.2024

El regadiu del Xerta-Sénia començarà a regar l'any 2025

15/07/2024

En la darrera reunió de seguiment del projecte de regadiu Xerta-Sénia, amb la participació d’alts càrrecs del Departament d’Acció...

03.07.2024

La FCAC, al Congrés dels 125 anys de cooperativisme català organitzat

03/07/2024

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) és una de les entitats que, en el marc de la Confederació de Cooperatives de Catalunya,...

03.07.2024

Reunió amb Mercabarna per analitzar la situació de les cooperatives

03/07/2024

Les cooperatives d'horta de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), amb parada a Mercabarna, han mantingut una reunió amb la...

Som socis de
Amb el suport de
Dinamitzadors de l'Agenda Rural de Catalunya