Carregant web FCAC

OPINIÓ

"Amb una taronja, també estem triant quin país volem"

FEDERICO TARAZONA | Cooperativa Exportadora d'Agris d'Alcanar

31/07/2019

La campanya citrícola es troba a les acaballes, i finalitzarà amb un increment del volum de consum de l’ultima varietat, Valencia-late, i una lleugera milloria dels preus. Malgrat tot, aquesta ha estat, sens dubte, la pitjor campanya dels últims 20 anys.

Ara hem de reflexionar per a veure què ha motivat aquest daltabaix, canviar estratègies i millorar els nostres processos a fi d’evitar, en la mesura del possible, una repetició d’aquesta situació.

El primer factor que ha portat a la caiguda del mercat és la sobreoferta provocada per l’increment de la producció europea –especialment, per l’increment de producció espanyola- junt amb un augment de l’entrada de cítrics procedents de països tercers com Sudàfrica, Turquia i Egipte. A més, ha coincidit una disminució del consum per l’hivern càlid que hem patit i la competència de productes alternatius com pomes i fruites tropicals.

Aquesta situació de mercat ha estat aprofitada per l’oligopoli de la distribució alimentària europea per a imposar preus a pèrdues per als productors. Pocs compradors i molta oferta donen lloc a un mercat imperfecte que, malauradament, no podem revertir perquè els mercats alternatius –com els Estats Units i la Xina- ens imposen uns protocols d’exportació que, a la pràctica, fan que ens resulti impossible comercialitzar-hi.

Arribats en aquest punt, als operadors del sector productor, cooperatives i comerç no ens queda altra opció que reinventar-nos: millorar varietats, explorar canals comercials, crear marques, indicacions geogràfiques i segells de qualitat que ens diferenciïn i aportin valor al nostre producte, apostar pel producte ecològic o de residu zero...

Però tampoc hem de ser tan ingenus per a pensar que nosaltres sols podrem canviar les dinàmiques del mercat.

Europa ens imposa polítiques mediambientals i de seguretat alimentària coherents amb els valors socials, alhora que utilitza l’alimentació com a moneda de canvi en els acords internacionals i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari.

Europa demana -i ens imposa- polítiques mediambientals, de seguretat alimentària i benestar social coherents amb la societat que volem crear, però, contradictòriament, també obre el nostre mercat a països tercers per fomentar el seu creixement, negocia acords de comerç internacional on intercanvia indústria per alimentació (actualment tenim el tractat del Mercosur damunt la taula) i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari per a mantenir l’IPC i els seus beneficis.

Si realment els polítics europeus defensen la cohesió social, l’equilibri territorial i la lluita contra el canvi climàtic, no haurien d’utilitzar el sector primari com a moneda de canvi.

Volem poder vendre el que produïm per a ocupar i crear valor al territori. Per evitar el despoblament i fer del sector agroindustrial una eina en la lluita contra el canvi climàtic, necessitem polítiques que defensin el nostre mercat, que garanteixin la seguretat alimentària, que impedeixin l’entrada de noves plagues al territori.

Tenim molt de treball per davant... i un factor clau: conscienciar la societat que en comprar una taronja, una clementina, una poma... també s’està triant quin és el país que volem.

El territori es construeix mitjançant moltes petites decisions i, en això, el consumidor hi té molt a dir.

Altres notícies
05.12.2022

Les cooperatives agràries busquen alternatives a l’encariment de l’energia

12/2022

L’estudi sobre l’impacte de la crisi energètica dut a terme per la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) alerta que el sector...

05.12.2022

Comunitats Energètiques Rurals

12/2022

Coincidint amb l’encariment de la despesa energètica i per contribuir a un món més net i sostenible, la Federació de Cooperatives Agràries de...

05.12.2022

Les gelades d’abril aturen parcialment les cooperatives

12/2022

L’abril d’aquest any 2022 es recordarà al camp català per una gelada històrica a les comarques de Lleida i Terres de l’Ebre, amb...

05.12.2022

Canvi d'escenari amb la nova PAC

12/2022

Espanya ha estat dels primers estats membres a disposar del Pla Estratègic de la PAC (PEPAC) per al període 2023-2027, que Brussel·les va aprovar...

05.12.2022

El model de ramaderia del futur

12/2022

Des de principi d’any, les problemàtiques i inquietuds de la ramaderia es debaten en el marc del grup de treball específic del sector integrat...

05.12.2022

Carxofes del Prat i Espigoladors, sinergia social

12/2022

La Cooperativa Agrícola del Prat fa temps que elabora productes a partir del seu producte estrella: la Carxofa Prat, una carxofa de la varietat...

05.12.2022

L’'Ètim' Dolça Carinyena, un xarrup amb premi

12/2022

Durant la celebració del Fòrum Gastronòmic 2022, l’'Ètim' Dolça Carinyena de la Cooperativa Falset Marçà ha rebut el premi a la millor...

05.12.2022

Hort del Silenci, l'Artesa de Segre ecològic

12/2022

Hort del Silenci és fruit de l'experiència i el compromís de la branca ecològica de la Cooperativa d'Artesa de Segre, ECO Artesa 2058, per oferir...

Som socis de
Amb el suport de