Carregant web FCAC

OPINIÓ

"Amb una taronja, també estem triant quin país volem"

FEDERICO TARAZONA | Cooperativa Exportadora d'Agris d'Alcanar

31/07/2019

La campanya citrícola es troba a les acaballes, i finalitzarà amb un increment del volum de consum de l’ultima varietat, Valencia-late, i una lleugera milloria dels preus. Malgrat tot, aquesta ha estat, sens dubte, la pitjor campanya dels últims 20 anys.

Ara hem de reflexionar per a veure què ha motivat aquest daltabaix, canviar estratègies i millorar els nostres processos a fi d’evitar, en la mesura del possible, una repetició d’aquesta situació.

El primer factor que ha portat a la caiguda del mercat és la sobreoferta provocada per l’increment de la producció europea –especialment, per l’increment de producció espanyola- junt amb un augment de l’entrada de cítrics procedents de països tercers com Sudàfrica, Turquia i Egipte. A més, ha coincidit una disminució del consum per l’hivern càlid que hem patit i la competència de productes alternatius com pomes i fruites tropicals.

Aquesta situació de mercat ha estat aprofitada per l’oligopoli de la distribució alimentària europea per a imposar preus a pèrdues per als productors. Pocs compradors i molta oferta donen lloc a un mercat imperfecte que, malauradament, no podem revertir perquè els mercats alternatius –com els Estats Units i la Xina- ens imposen uns protocols d’exportació que, a la pràctica, fan que ens resulti impossible comercialitzar-hi.

Arribats en aquest punt, als operadors del sector productor, cooperatives i comerç no ens queda altra opció que reinventar-nos: millorar varietats, explorar canals comercials, crear marques, indicacions geogràfiques i segells de qualitat que ens diferenciïn i aportin valor al nostre producte, apostar pel producte ecològic o de residu zero...

Però tampoc hem de ser tan ingenus per a pensar que nosaltres sols podrem canviar les dinàmiques del mercat.

Europa ens imposa polítiques mediambientals i de seguretat alimentària coherents amb els valors socials, alhora que utilitza l’alimentació com a moneda de canvi en els acords internacionals i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari.

Europa demana -i ens imposa- polítiques mediambientals, de seguretat alimentària i benestar social coherents amb la societat que volem crear, però, contradictòriament, també obre el nostre mercat a països tercers per fomentar el seu creixement, negocia acords de comerç internacional on intercanvia indústria per alimentació (actualment tenim el tractat del Mercosur damunt la taula) i permet que la cadena alimentària trituri el sector primari per a mantenir l’IPC i els seus beneficis.

Si realment els polítics europeus defensen la cohesió social, l’equilibri territorial i la lluita contra el canvi climàtic, no haurien d’utilitzar el sector primari com a moneda de canvi.

Volem poder vendre el que produïm per a ocupar i crear valor al territori. Per evitar el despoblament i fer del sector agroindustrial una eina en la lluita contra el canvi climàtic, necessitem polítiques que defensin el nostre mercat, que garanteixin la seguretat alimentària, que impedeixin l’entrada de noves plagues al territori.

Tenim molt de treball per davant... i un factor clau: conscienciar la societat que en comprar una taronja, una clementina, una poma... també s’està triant quin és el país que volem.

El territori es construeix mitjançant moltes petites decisions i, en això, el consumidor hi té molt a dir.

Altres notícies
11.06.2025

Compareixença al Parlament per la simplificació administrativa

06/2025

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya va comparèixer, el 18 de març, al Parlament de Catalunya i per reclamar urgència en la...

11.06.2025

El jovent de les cooperatives agràries

06/2025

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya reafirma el compromís amb el present i el futur del cooperativisme agrari català apostant per...

11.06.2025

Recursos cabdals per al sector agrari

06/2025

Una producció eficient, segura i sostenible necessita productes fitosanitaris contra plagues i malalties, fertilitzants, carburants i assegurances...

11.06.2025

SCRAP per a envasos

06/2025

La nova normativa de Responsabilitat Ampliada del Productor (RAP) per a envasos industrials i comercials té l’objectiu que els productors...

11.06.2025

Millorar la competitivitat del vi

06/2025

A final de març, la Comissió Europea va presentar l’esborrany de modificació de tres reglaments del sector vitivinícola per reforçar la...

11.06.2025

"La col·laboració amb la FCAC és una aposta estratègica i de futur per a Caprabo"

06/2025

Nascut a Sant Sebastià al 1972, és llicenciat en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat del País Basc i té un Postgrau en...

10.06.2025

Cooperatives agroalimentàries i sostenibilitat amb persones

06/2025

Un miler de cooperativistes de tot l’Estat han participat al IX Congrés de Cooperatives Agroalimentàries. El lema ‘Sostenibilitat amb...

10.06.2025

La cultura de l'oli d'oliva a la Granadella

06/2025

L'oli d'oliva és un fil de connexió sobre el qual s'ha teixit un món agrícola, gastronòmic, turístic, comercial i social. Per això, ja fa...

Som socis de
Amb el suport de
Adherits a
Dinamitzadors de l'Agenda Rural de Catalunya